Članki > Spomladanska utrujenost: izmišljotina ali dejstvo

Spomladanska utrujenost: izmišljotina ali dejstvo

PomladPrihaja pomlad, čas, ko se »ptički ženijo«, čas spomladanskega čiščenja in tudi čas spomladanske utrujenosti. Nekateri raziskovalci menijo, da slednja ni  le splošno razširjen izraz, temveč bolezen, ki jo povzročijo hormonske spremembe v telesu. Običajno je spomladanska utrujenost prehodna, če težave trajajo dlje časa, lahko opozarjajo na začetek depresije.

Spomladanska utrujenost mučila že pračloveka

Ob prehodu iz mrzlih mesecev v tople se vsi, ki smo občutljivi na vremenske spremembe, pogosto spopadamo s spomladansko utrujenostjo. Antropologi predvidevajo, da se je spomladanska utrujenost razvila tekom evolucije. Pračlovek je pozimi miroval, skorajda hiberniral, spomladi pa je postal aktiven; začel je loviti, nabirati in ustvarjati. Zaradi povečane aktivnosti, je porabil več energije, kar je povzročilo utrujenost. Izraz spomladanska utrujenost pa so po mnenju zgodovinarjev skovali kolonialisti. Izraz je opisoval občutke šibkosti, utrujenosti in razdražljivosti, ki so verjetno bili posledica dolge zime brez svežega sadja in zelenjave oziroma pomanjkanja vitaminov.


Za vse je krivo neravnovesje v telesu

Najpreprostejša razlaga za spomladansko utrujenost je neravnovesje v telesu. Pozimi naš imunski sistem oslabi zaradi vitaminsko manj bogate hrane, pomanjkanja sončne svetlobe in nezadostne telesne aktivnosti. V hladnejših mesecih se presnova upočasni in hranile snovi iz hrane se težje absorbirajo. Zaradi toplejšega vremena se nam žile razširijo, poveča se pretok krvi,  pospeši se tudi  metabolizem. Za to naš organizem potrebuje veliko energije, kar ga utrudi. Pozimi telo izloča visoko raven melatonina – spalnega hormona. Spomladi se dnevi daljšajo,  zaznavamo več svetlobe in posebno središče v očesu  možganom sporoča, naj zmanjšajo izločanje melatonina, zato smo bolj budni. Ker spimo krajši čas kot pozimi, smo podnevi hitreje izčrpani. Splošno znano je tudi, da se ravnovesje hormonov v telesu in dovzetnost za bolezni spreminja z letnimi časi. Tako na primer dermatologi spomladi opažajo več primerov dermatitisa in alergij, porodničarji pa poročajo o višjem številu nenačrtovanih nosečnosti.

Utrujenost, nespečnost, nihanje razpoloženja – znaki spomladanske utrujenosti

Prehodi med letnimi časi obremenjujejo naš organizem, ki se mora prilagoditi spremembam v okolju. Za večino je to povsem preprost prehod in spomladansko utrujenost zlahka premagamo.  Če pa smo občutljivi za vremenske spremembe ali se spopadamo z motnjami razpoloženja, nam toplejši meseci prinesejo različne tegobe. Za spomladansko utrujenost so značilni: utrujenost, brezvoljnost, pomanjkanje apetita, nespečnost, izguba smisla za humor, nihanje razpoloženja. Težave so običajno prehodne, a če trajajo dlje časa, lahko opozarjajo na začetek depresije, zato je še posebno pomembno, da prepoznamo prve znake in se na spremembe primerno ter pravočasno odzovemo.

Spomladansko utrujenost lahko premagamo z upoštevanjem naslednjih nasvetov:

  • Zdrava prehrana: pozimi uživamo bolj enolično prehrano z malo vitamini in minerali, a obogateno z maščobami. Telo spomladi pogreša predvsem vitamin C, ki krepi imunski sistem in nas tako varuje pred različnimi obolenji. Zato je potrebno uživati čim več sadja in zelenjave. Ne smemo pozabiti na ogljikove hidrate, ki nam dajejo energijo. Zdrava izbira so polnozrnati kruh, rjavi riž in polnovredne testenine.
  • Vitaminski dodatki: zdrava in uravnotežena prehrana ni vedno dovolj, da zadostimo potrebam organizma po vitaminih in mineralih. Včasih je priporočljivo uživati tudi vitaminske dodatke. Pri utrujenosti običajno pomagajo vitamini B12, B6, B1, B2, C, D in magnezij. Le-ta deluje blagodejno proti stresu in zavira izločanje adrenalina.
  • Urejen ritem spanja: poskrbimo, da se bomo zbujali in hodili spat ob približno isti uri. Če je potrebno si čez dan privoščimo popoldanski počitek. Neurejen ritem spanja je za organizem stresen.
  • Telesna aktivnost: najboljše zdravilo proti utrujenosti in izčrpanosti sta hoja in zmeren tek. Priporočljivo je gibanje v naravi in izpostavljenost sončnim žarkom, saj na organizem delujejo antidepresivno. Več kot se bomo zadrževali med štirimi stenami, slabše se bomo počutili.
  • Sproščanje: vsak dan si vzemimo nekaj časa samo zase in se umirimo ob branju knjige, poslušanju glasbe, masaži in podobno.
  • Barve: barve vplivajo na naše razpoloženje, zato se spomladi obdajmo z živahnimi barvami, ki nas napolnijo z energijo. Oranžna barva na primer dokazano izboljšuje razpoloženje.

Najboljši zdravili proti spomladanski utrujenosti pa sta pozitivno mišljenje in veliko smeha. Pričakajmo pomlad z nasmehom na obrazu in pripravljeni na izzive, ki jih prinaša.

VIRI:

  1. Bubanj, E. (2012). Spomladanska utrujenost je lahko začetek depresije. Pridobljeno s strani http://www.slovenskenovice.si/lifestyle/zdravje/spomladanska-utrujenost-je-lahko-zacetek-depresije
  2. Conis, E. (2008). Why the spring makes us feverish. Pridobljeno s strani http://articles.latimes.com/2008/mar/31/health/he-esoterica31
  3. How to stop spring tiredness. Pridobljeno s strani http://deskokuzmanov.hubpages.com/hub/How-to-Stop-Spring-Tiredness
  4. Petrič, R. (2008). Pomlad – lepa, a naporna: spomladanska utrujenost. Pridobljeno s strani http://www.nasa-lekarna.si/clanki/clanek/pomlad-lepa-a-naporna-spomladanska-utrujenost/
Share:

Skupina IRI Ljubljana smo vaš partner v prizadevanjih za zdrave in zadovoljne zaposlene.

Copyright © 2021 Skupina IRI Ljubljana Varstvo osebnih podatkov Uporaba piškotkov O nas