Popočitniški stresDopust običajno predstavlja čas, ko odložimo službene obveznosti in se posvetimo sebi, družini ter prijateljem. A z bližanjem konca dopusta se pogosto povečujejo stopnja tesnobe, nelagodja in napetosti. Ti občutki so običajno povezani s ponovnim odhodom v službo, kjer nas čakajo nedokončane naloge, kup neodgovorjene pošte in klicev ter nove obveznosti. Prav tako moramo ponovno vzpostaviti vsakodnevno rutino, ki vključuje zgodnje vstajanje ter izpolnjevanje družinskih obveznosti. Marsikoga tako prvih nekaj dni po dopustu spremljajo napetost, razdraženost, brezvoljnost, slabša koncentracija, bolečine v mišicah in podobno. Vsi ti neprijetni občutki so signal, da doživljamo tako imenovani popočitniški stres. Res da običajno traja le nekaj dni, a povzroči lahko  manjšo delovno storilnost, konflikte v službi in doma, nižjo odpornost in s tem povezane zdravstvene težave in podobno. Dobra novica je, da se lahko popočitniškemu stresu izognemo ali ga vsaj do neke mere omilimo.

Za lažji prehod iz dopusta v službo lahko poskrbimo, še preden se odpravimo na počitnice. Poskusimo dokončati vse aktualne naloge, še posebej če imajo kratke časovne roke. Tako se na dopustu ne bomo obremenjevali z nedokončanimi obveznostmi, po vrnitvi pa ne bomo »lovili« zadnjih rokov. Prav tako lahko že pred odhodom na dopust naredimo seznam nalog, ki jih moramo opraviti po dopustu, tako bomo imeli občutek, da imamo vse stvari pod nadzorom in se po vrnitvi ne bomo brezglavo lotevali dela.

Na elektronski pošti in telefonski tajnici lahko pustimo sporočilo o odsotnosti. Če je le možno, si tekom dopusta zagotovimo zamenjavo – sodelavca, ki bo v času naše odsotnosti odgovoril na nujne klice in elektronska sporočila. Počitnice in odhod v službo bodo namreč veliko manj stresni, če bomo vedeli, da bodo nujne zadeve pravočasno urejene.

Čeprav bi radi do zadnjega izkoristili čas dopusta, je veliko manj stresno, če se domov vrnemo vsaj dan ali dva pred odhodom v službo. Tako bomo imeli čas, da v miru razpakiramo in pospravimo ter postopoma pričnemo s privajanjem na vsakodnevno rutino, ki smo jo imeli vzpostavljeno pred odhodom na dopust.

Morda se vam po vrnitvi z dopusta zdi prezgodaj za načrtovanje naslednjih počitnic, a raziskave so pokazale, da največji občutek sreče, ki traja kar nekaj tednov, običajno prinese načrtovanje dopusta, ne pa sam dopust. Zatorej, katera bo vaša naslednja počitniška destinacija?

Katja Štandeker, univ. dipl. psih.